Er du også Digitalt genert?

apr 13, 2021

Lyder det bekendt?

Eller bare slet ikke! I så fald: dejligt for dig  – og så sidder du måske  allerede og undrer dig over det her opslag. Læs med hvis du er nysgerrig på, hvad andre bøvler med – og giv dem i din omgangskreds, der strugler med den digitale synlighed en thumbs up for deres indsats; og måske et fif eller to af dine. Jeg er sikker på, de tager i mod med kyshånd. Eller i hvert fald med taknemmelighed.

Som digitalt generte eller tilbageholdende kan vi være ganske usynlige i det virtuelle univiers. Om det ikke kan være lige meget? Jo – i nogle sammenhænge er det helt uden betydning. Men i en karrieremæssig kontekst, uanset om vi er topledere, selvstændigt erhvervsdrivende eller jobsøgende er det i visse situationer en afgørende fordel at være synlig.

Om vi kan lide det? Eller lære at holde af det, måske? Narh, muligvis – muligvis ikke. Vi må nok bare erkende, at de sociale medier er kommet for at blive og at de også har betydning i vores jobliv. 

Så. Lad os så småt udforske den digitale generthed. Et begreb, jeg faldt over i en tre år gammel artikel og som i den grad sætter de rette ord på for mig.

Hvad handler det om?

Mange digitalt generte tilhører en generation, der ikke er vokset op med SoMe. Gode kompetente folk, der er på ukendt territorium. Som har så meget spændende på hjerte, læssevis af viden og erfaringer at dele ud af, spændende livsberagtninger.

Man kan vel sammenligne det med motionisten, der for første gang stiller op i et løb og på rystende ben gør sig klar – men så bliver stående ved startlinjen, uden at løbe, når skuddet går. Fordi modet svigter.

Altså som når vi sidder i det beskyttede værksted og nørkler med vores post, indlæg, blog, artikel eller whatever. Skriver og retter, sletter og tilføjer – og pludselig mister modet når arbejdet næsten er færdigt. og aldrig udgiver noget. Vi søger perfektionen, bliver usikre på os selv – det bliver lige som bare ikke helt godt.

Vi har trænet og varmet op, finpudset og justeret. Klar til startskuddet, mållinjen – eller bare trykke enter. Og så står vi dér.

Med hovedet fyldt af frygten for at fejle; af angsten for at tabe i stedet for lysten til at vinde.
For at blive vejet og fundet for let.

Og det gælder også unge. Det er også folk, der egentlig er digitalt indfødte, men som handlingslammes med alle forbehold kværnende i hovedet; tankerne om, at vi først kan lægge noget op når det står snorlige, uden slinger, helt perfekt og gerne krydret med det fantastiske foto. 

Og den seneste debat om den hårde tone på sociale medier gør det ikke lettere at springe ud i det, vel?

Det handler om mod. Og autencitet.

Autentiske ledere.

Jeg møder ledere, som, hvis de skal poste noget om sig selv i en arbejdsmæssig sammenhæng, er bange for at virke selv-optagede, selvfede, selvhævdende – alt muligt, der starter med selv-og så noget.
Ja – det starter med ’selv’ og handler om én selv, altså.

Frygten for at det bliver ananas i egen juice – og worst case dét på bekostning af din virksomhed, dine medarbejdere og andre. Blufærdighed? Tjah – for mange, nok. Men i høj grad også et spørgsmål om at nå frem til en forståelse af, at selvpromovering er en del af lederjobbet og i måske endnu højere grad vil være det i fremtiden.

Autentiske virksomhedsejere.

I din markedsføring af din virksomhed er det en supergod idé at vælge at være autentisk. Den modsatte virker statisk, kedelig – og utiltrækkende. Ved at vælge den autentiske må din opmærksomhed også være på din målgruppe. Målgruppen, du vil rette dig mod og kommunikere troværdigt til. Det er dem, du skal skæve til – dem, der gerne skal like dig fordi de kan se, du kan tilføre dem noget værdifuldt.

Og heraf kommer roen i maven: du betyder noget for din målgruppe. Du deler noget, de har brug for.

Hvis vi vil arbejde autentisk på de sociale medier, må vi indse, at man ikke kan være venner med alle og ikke være liked af alle. I den erkendelse ligger vejen til at gøre op med den digitale generthed. I autenticitetens smukke navn er dette første step i at stoppe den ulige kamp for at leve op til alles forventninger.

Hvilken befrielse 😉

Autentiske jobsøgende.

Ingen er perfekte! Heller ikke på SoMe. Selv om det kan se sådan ud.

I jagten på det næste drømmejob kommer vi i dag sjældent uden om at bruge de sociale medier som en del af jobsøgningsstrategien. Det kan være ét opslag, du laver, som deles på både LinkedIn, Instagram og Facebook. Her rammer du både det professionelle netværk og det private.

Dette ene opslag kan give mere interaktion med mulige arbejdsgivere end nogen uopfordret ansøgning.

Det autentiske ligger i at blive bevidst om, hvad du kan give en ny virksomhed, hvad du søger – og så kommunikere det på den rigtige måde og ad de rette veje. Her er den røde tråd til den person, man møder til et jobinterview.

Kom. Så.

Så hvad er det, der holder os tilbage? Orker vi ikke at forholde os til de hurtige og direkte tilbagemeldinger? Smartphonens sladreknap, der viser at vores brug af den dagligt kommer op på 7 timer dagligt*)?
Eller er det frygten for hvad andre tænker om os? For ikke at være god nok?

Jeg tror, det kan være flere ting, men måske nok mest det sidste. Hvad nu hvis det ikke får en masse god respons? Tjoh. Men hvad hvis det gør 😉

Vi må starte med det helt simple. Like andres opslag. Øve os i de gode kommentarer til andres spændende posts, at dele spændende artikler og blogindlæg, andre har skrevet. Gerne med sin egen lille kommentar på. Når vi kommer ind i flowet kan vi bedre begå os, autentisk, på SoMe. Vi finder vores egen måde, vi begynder at have dialog med følgere og andre skønne mennesker, der interesserer os for det, vi deler.

Jeg møder en del af dem, de digitalt generte, i mit arbejde. Og kender det fra mig selv.

Men nu må vi tage livtag med det: uanset om vi er topledere, mellemledere, medarbejdere – jobsøgende, samarbejdspartnere eller selvstændigt erhvervsdrivende, så må vi være synlige. Vi skal ryste perfektionismen af og vise, at der bag SoMe-profiler er ’rigtige mennesker’, der sætter pris på målgruppen og gerne vil lære dem at kende. Vi skal interagere med dem, have dialogen i gang. Og dialogen tager ikke udgangspunkt i en perfekt skabt drejebog, planlagt i ugevis.

Så. Ud over stepperne med os. Ud af startblokken. Og ja, det gælder også mig.

God arbejdslyst til os kiss


*) Medieforskere i rapport om Medieudviklingen, 2019