Anden runde Corona. Åh nej…

sep 24, 2020

I skrivende stund er vi på den positive måde ved at knække kurven igen i den region, jeg bor i. Tror jeg nok. Det går lidt op og lidt ned.

Pludselig, lige da vi syntes, det gik så godt, steg antallet af smittede ellers da sommerferien gik på hæld.
Og i en tid hvor vi pludselig har fået helt styr på hvad ord som kontakttal og smittetryk betyder, fanger vi budskabet hurtigt:

  • Hold afstand – stadigvæk
  • Sprit af – husk det nu
  • Brug mundbind – fra nu af
  • Undgå gerne at tage offentlig transport og cykel; stik mod hvad vi har lært de seneste år

Bilen er pludselig most-safe-transportmiddel… Hmmm…

Uden at indlede en debat om klima, paradokser og beslutninger foretaget af sundhedseksperter (eller var det politikerne?), vil jeg slå et lille slag for vores egne, personlige, små hverdagsvalg.

Styr uden om! Jamen, det kan da ikke lade sig gøre… Jo. Til dels kan det. Men det kræver bevidsthed og vilje.

Hvad er det første, du gør om morgenen?
Jaja selvfølgelig, da – altså efter du har kysset børnene, partneren eller katten…

Du tager (måske) telefonen og checker ud, om der er beskeder eller måske spændende nyheder fra natten. Swipe, ny side, anden app.
Uden du måske tænker over det, tager det ene feed det andet.
Uden du er opmærksom på det, bliver du opslugt af de sociale medier, og samtidig kører radioen måske i baggrunden, eller morgen-TV opdaterer dig med de nyeste begivenheder.

Din hjerne registrerer  s å  meget af det. Bevidst – eller ubevidst. Den konstante strøm af informationer om hvor mange der nu er smittede, antallet af indlagte og syge i respiratorer. Budskaberne om, at det er farligt at give et kram eller et håndtryk når vi mødes – alt det, vi kender og værdsætter, som er naturligt for os i kendte relationer og mødet med det fremmede menneske, forandres.

Vi MÅ ikke (eller – jo… men det ANBEFALES, at vi ikke vil) komme tættere på end en meters afstand og al unødvendig rejse frarådes. Og styret af frygten og uvisheden kommer vi let til, ubevidst, at holde vores opmærksomhed fast på fare og utryghed. Faren ved at være tæt på andre, antallet af smittede, fokus på hvor i landet smittetrykket nu stiger og vores lettelse over, at vi i vores region i dag slap fri for nye, strammere restriktioner og måske nedlukning.

Men hvad med i morgen?

Det er så let at blive suget ind i den konstante strøm af informationer fra sociale medier, fjernsynet og radioen. Og derinde i informationsstrømmen, så spurter stresshormonerne rundt og vores velfungerende hjerne passer på os ved at sætte hele alarmberedskabet i gang. Vi er klar til kamp – hele tiden. Antennerne er ude og hele tiden søgende.

Og vi kan ikke holde til det. Ikke os alle sammen, i hvert fald. Vi kommer til at smitte vores nærmeste – måske ikke med corona, men med vores frygt. Og det hjælper os ikke.

Vi føler, vi ikke har kontrol over noget – men det er så altså her, du skal skubbe lidt til din overbevisning og magtesløshed. For du må overveje, hvad du har kontrol over eller indflydelse på. For vi HAR mulighed for at berolige vores nervesystem, når det løber af med os – og på den måde kan vi forme vores trivsel og oplevelse af at mestre livets udfordringer.

Så hvad kan vi gøre nu, helt konkret og hverdags-praktisk, for at styre opmærksomheden i en retning, der er bedre for os?

Vi kan:

  • Begrænse tjek af nyheder til en eller to gange om dagen
  • Gå på de sociale medier i lidt mindre omfang – og være opmærksom på, om det bare er tankeløs overspringshandling, når vi gør
  • Selvsagt overholde myndighedernes anbefalinger – hold afstand, sprit af
  • Flytte fokus fra de bekymrende tanker. Bekæmp dem ikke, bare flyt opmærksomheden til noget andet: lyde, du kan høre – bevægelser, du kan se omkring dig

Og SMIL så til dine medmennesker; også dér bag mundbindet. Vi kan nemlig godt se, det er dine øjne.
Og kan godt se det på dine øjne når du smiler
Og det smitter for resten også – smilet

Der er så mange ting vi kan gøre for at sætte fokus på det, vi kan påvirke. Vi kan ikke kontrollere virussens forløb, regeringens beslutninger, måden det hele påvirker vores hverdag på. Men når vi vælger at koncentrere os om det, vi faktisk kan handle på, så styrker vi følelsen af indflydelse.

Og DERMED styrer vi uden om noget af det.

Kærlig hilsen